zaterdag 10 november 2012

Op school

Via ELC (English Learning Center) heb ik mijn verblijf in Boston geregeld. Het houdt in dat ik, naast de plaatsing in een gastgezin in Winthrop, ben ingeschreven voor een taalcursus.

Op school lopen er zo'n 100 studenten rond vanuit allerlei landen uit de wereld. Het is een komen en gaan studenten, de klassen zijn dan ook variabel ingedeeld. Er zijn mensen zoals ik, die voor korte tijd aanhaken. Maar er zijn er ook die al een jaar op school zitten. Ik tekende in voor een semi-intensief programma en dat betekent dat ik alleen 's morgens les heb.

Op mijn eerste schooldag kreeg ik, samen met een groep nieuwkomers, een uitgebreide test voorgeschoteld. Daarna een individueel interview met een docent. Op basis van de resultaten van beide testen, wordt je op niveau ingedeeld. Er zijn 6 niveaus. Ik heb blijkbaar zelfs mijn grammatica test goed doorstaan en word ingedeeld in niveau 5.

De conversatieklas
De morgen is ingedeeld in 2 lesblokken, van elk 1 uur en 40 minuten non-stop. 1 lesblok grammatica en het volgende blok conversatie. In beide klassen tref ik verschillende leerlingen (gemiddeld 8). Zo zit ik in de grammaticales tussen hele serieuze meisjes, die met name uit Azië komen. Ze zijn allemaal goed in grammatica en zijn een en al aandacht.
De conversatieles is het tegenovergestelde. Het was even schakelen op die eerste maandagmorgen: een groep jongelui, die na een heftig weekend, op de maandagmorgen versuft in de klas hangen. Van de 7 zijn er 3 jongens uit Saoedi Arabië. Ze zijn al maanden op de school en eentje zelfs al anderhalf jaar! Er zijn veel Saoediers op de school. Er is een bepaalde regeling tussen de betreffende regeringen en het is gemakkelijk om een studiebeurs te krijgen. Ze zijn doorgaans van zeer goede komaf.
Liane voor de klas
Verder een meisje uit Korea, 2 Fransen en een Japanse. Tja, daar zit ik dan wel als een fitte, vreemde eend tussen.....


Er gelden strenge regels op school. Die worden door de docenten op een creatieve en vriendelijke manier nageleefd. Zo mag je niet te laat komen, mag je niet eten, moet je een actieve houding hebben en mag je geen mobiel gebruiken in de les. In de conversatieklas worden deze regels voortdurend overtreden en het is een zootje ongeregeld. Ik heb grote bewondering voor docent Liane. Ze houdt iedereen vriendelijk en spontaan bij en in de les.

De conversatie houdt in dat je in groepjes of plenair in de klas, je mening geeft over allerlei onderwerpen die Liane puntsgewijze aandraagt. Zo moeten we discussiëren over dromen, herinneringen, je opvoeding, soorten intelligentie etc.
Na een paar lessen ben ik gewend aan alles wat er in die les gebeurd, leer er veel, is het heel leuk om met die Saoedische gasten te praten en ben ik liever in de conversatiegroep dan in een (saaie) grammaticales. Het kan me niet echt boeien hoe het nu zit met de 'noun clauses' en met de question words die gevolgd moeten worden door de infinitives......

1 opmerking:

  1. Die conversatielessen lopen zeker de hele dag door? Zo met al die mensen steeds om je heen lijkt het gezellig en leerzaam. Veel plezier nog verder.

    BeantwoordenVerwijderen